L’Ajuntament de Martorell instarà a les entitats bancàries i financeres ubicades al municipi a reforçar l’atenció presencial als clients per tal oferir-los un servei més adequat. Una moció aprovada en el Ple de dilluns fa aquesta proposta i planteja possibles bonificacions a aquestes entitats si garanteixen la plena atenció presencial a la gent gran o compleixen uns ràtios de caixers i oficines adients. Va ser proposada pel PSC, amb l’adhesió de Junts per Martorell.
L’objectiu és combatre la ‘desertificació bancària’, concepte referit a la tendència de tancament d’oficines bancàries i caixers els darrers anys. Un fenòmen que ha comportat la reducció de l’atenció personalitzada i que l’ha substituïda per l’atenció en línia. Una casuística que afecta, molt especialment, les persones grans.
“La despersonalització del tracte dels bancs és molt important amb tothom, però especialment amb gent gran, que es troba amb moltes dificultats”, destaca l’alcalde Xavier Fonollosa, qui glossa les dades d’un recent estudi: “Tres de cada quatre majors de 70 anys no han operat mai de manera digital i precisen de l’ajuda de fills, amics o veïns”.
Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell
A tot l’estat, el número d’oficines va descendir un 10,9% entre el setembre de 2020 i el de 2021 -un 15,5% menys en el cas de Catalunya-, i es va situar en 20.421. Xifra que, comparada amb la de 2008 (46.118 sucursals obertes) suposa un descens del 55,7%. Et text exemplifica que “a Espanya cada treballador bancari ha d’atendre una mitjana de 268 persones, mentre que Alemanya 143, amb més del doble d’habitants”.
“Amb aquest tancament massiu, 1,2 milions de persones han deixat de disposar d’un punt tradicional d’accés a efectiu al seu municipi. Només l’any 2020 es van retirar més de 1.000 caixers a tot Espanya”, desgranava el regidor Antonio Carvajal (PSC).
A més, “en les oficines que continuen obertes, els seus treballadors acumulen una càrrega de feina en augmentar el número d’usuaris a qui han de donar servei”, i afegia que “tot i que els bancs són necessaris i essencials per a la ciutadania, el servei ha empitjorat amb l’establiment de franges horàries d’atenció personal que només arriba a les 11.00h”.
Antonio Carvajal, regidor PSC
El desmantellament de la xarxa bancària porta a que “un fet quotidià com és treure diners o fer un ingrés resulti cada vegada més complicat. Sobretot per a la gent gran, que vol i necessita disposar d’efectiu per a les seves compres quotidianes”.
La moció planteja “seguir estudiant una bonificació sobre la taxa d’ocupació de la via pública a entitats bancàries que atenguin personalment la gent gran durant tota la jornada laboral per evitar cues al carrer”. Proposa introduir bonificacions contractuals als plecs de clàusules per a la licitació i contractació amb entitats bancàries que se cenyeixin a unes ràtios d’atenció presencial a les persones i a una densitat de caixers automàtics. I insta les entitats bancàries i financeres que operen a Martorell “a reforçar els recursos d’atenció al client per oferir un servei adequat durant tot l’horari, amb atenció especial a les persones grans que no poden fer els seus tràmits o gestions en línia.
Antonio Carvajal, regidor PSC
La moció no va generar el consens de les forces polítiques locals. ERC s’hi va abstenir i Movem Martorell hi va votar en contra.
Laura Ruiz (Movem) va criticar que “la banca fa fora treballadors i tanca oficines per maximitzar beneficis, i les víctimes som nosaltres” i que alhora “estudiem bonificar amb diners públics la taxa per a que posin més caixers, cosa que no soluciona el problema”.
Laura Ruiz, portaveu Movem Martorell
En la mateixa línia, el regidor republicà Víctor de León apuntava que “no hem de premiar amb bonificacions les entitats bancàries per fer la feina que els pertoca. És la seva responsabilitat”.
Víctor de León, portaveu ERC
En una altra línia es posicionava Juan José Pérez (C’s), qui argumentava que l’arrel del problema són “els plats trencats de la crisi bancària del 2008, que va generar un sanejament del servei que estem pagant tots”.
Juan José Pérez, portaveu Ciutadans
L’alcalde Fonollosa va cloure destacant la utilitat de la moció: “Fa que el conjunt del municipalisme posi en qüestió i a debat l’atenció presencial i l’exclusió financera de la gent gran, i farà que això es bellugui”, i va afegir que “les entitats financeres hauran de fer un gest. I si no el fan, hi haurà una norma que els obligaran a fer-lo”.
Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell
Fonollosa va afegir que “en una reunió mantinguda entre la Federació de Municipis de Catalunya i el conseller d’Economia Jaume Giró la setmana passada, aquest va anunciar que la Generalitat farà una proposició de llei al Congreso per a que tots els municipis de Catalunya tinguin dispositius per treure diners del caixer i per obligar que les 4 grans entitats financeres de l’estat garanteixin l’atenció presencial a la gent gran”. També va destacar que “aquesta mateixa setmana el govern de l’estat s’ha assegut amb dues d’aquestes entitats i ha arrencat un compromís per a que s’atengui a la gent gran a les oficines”.
Font: Martorell reclama a les entitats bancàries el retorn de l’atenció presencial i de caixers