La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha visitat aquest dilluns el túnel de Costablanca del Corredor Mediterrani, que connecta l’estació de Castellbisbal i el viaducte del Llobregat a Martorell. Ha estat acompanyada del secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, la presidenta d’Adif, María Luisa Domínguez, i els regidors Lluís Amat, Albert Fernández i Elisabeth Plaza. La comitiva ha fet un recorregut en tren des de Martorell fins a Castellbisbal per inspeccionar l’obra.
Segons la titular del Ministeri de Transports, el trajecte d’aquest nou ramal ferroviari, conegut com ‘La Porta d’Europa’, “permetrà millorar la competitivitat de les empreses en obrir el Corredor als ports de Barcelona, Tarragona, Castelló i València, així com permetre connexions ferroviàries amb la fàbrica de SEAT i també en la via del polígon de Sant Vicenç de Castellbisbal”, la indústria agroalimentària catalana, la indústria petroquímica de Tarragona.
Raquel Sánchez, ministra de Transports
“La recuperació d’aquest traçat, que es troba fora de servei des de principis dels anys 80, permet passar als treballs en el tronc central de Martorell-Castellbisbal i suposa una alternativa per al trànsit de trens mentre es treballa en l’adaptació del túnel de Castellbisbal a l’ample estàndard”, ha apuntat.
Raquel Sánchez, ministra de Transports
Per al regidor Lluís Amat, qui hi ha assistit a l’acte com a alcalde accidental, “la del Corredor Mediterrani és “una inversió molt important no només per Martorell i el Baix Llobregat, sinó també pel conjunt de l’Estat. El retorn d’aquest inversió és important i esperem que després del retard en l’inici les obres no s’aturin”.
Lluís Amat, alcalde accidental
Inversions al Corredor Mediterrani a Catalunya
La ministra Sánchez ha repassat a l’avanç del Corredor Mediterrani a Catalunya: Al nord de Barcelona, fins a la frontera francesa, ja està finalitzat i en servei. A Barcelona s’avança en la nova estació de la Sagrera i en el projecte d’accessos al port. Cap al sud, en el tram Castellbisbal-Vilaseca, es treballa intensament en el canvi d’ample el que implica afeccions a viatgers i mercaderies que es tracten de minimitzar amb planificació prèvia. Al tram Tarragona-Vandellós, en servei la Variant de Vandellós al gener de 2020 i queda pendent el canvi d’ample, que es realitzarà en coordinació amb el Castelló-Vandellós. A Vandellós-Castelló, ja s’han iniciat les obres del canvi d’ample de la via, mentre que entre Castelló i València es troben en fase final d’execució.
Raquel Sánchez, ministra Transports
La ministra ha dit que les actuacions del Corredor Mediterrani a Catalunya suposen una inversió per part del Ministeri de 2.500 milions d’euros, i que la nostra és la comunitat on s’ha dut a terme la major inversió executada l’any 2021.
A tot això, cal sumar els 1.500 milions d’euros dels fons europeus del Pla de Recuperació que estan servint per a impulsar aquest Corredor i que obliguen a finalitzar les actuacions abans de 2026.
El Corredor Mediterrani en evolució contínua
La ministra ha recordat que al Corredor Mediterrani es treballa sobre una xarxa en funcionament, que ha de continuar donant servei de rodalies als ciutadans i transport de mercaderies a la indústria.
Per això, ha reconegut els inconvenients que les obres generen però que són estratègiques per a la xarxa i ha posat l’accent que les decisions de planificació es prenen des del màxim rigor analític i prioritzant sempre el benestar dels ciutadans i la capacitat productiva de les empreses, al mateix temps que reflecteixen el compromís del Govern amb la qualitat de les Rodalies a Catalunya.
Raquel Sánchez, ministra Transports
També ha assegurat que el Ministeri compleix amb el planificat, amb la maquinària administrativa a ple funcionament per garantir que hi ha projectes per executar a mesura que es van completant fites.
Així, “són més de 240 licitacions des de 2018 en el Corredor Mediterrani, la qual cosa suposa una mitjana d’1 per setmana, que permetran fer créixer l’economia i serviran com a instrument per a la lluita contra el canvi climàtic i per a la descarbonització”, a reblat la ministra. Així, tot “el teixit industrial i productiu de Catalunya es beneficiarà de les possibilitats de disposar d’un corredor que les connecti entre si i amb Europa”.
En aquest sentit, Raquel Sánchez ha anunciat que, per a avançar-se a la futura evolució del Corredor Mediterrani, enguany es licitarà l’Estudi Informatiu de la variant de Martorell per a mercaderies i ha informat que està previst que en 2024, SEAT es connectarà en ample internacional amb la frontera.
Lluís Amat ha asseverat que “hem pressionat al màxim, perquè no és el mateix el transport per carretera que el que es pugui fer per via ferroviària. És una bona notícia i ara el que volem és que es compleixin els terminis previstos”.
Lluís Amat, alcalde accidental
Font: La ministra de Transports visita el ramal Martorell-Castellbisbal del Corredor Mediterrani