Oriol Molas aboga per més educació en emocions front els abusos escolars a ‘El llapis vermell’

Categories General

El filòleg Oriol Molas ha passat aquest dimarts per la Biblioteca Francesc Pujols per parlar de la seva darrera novel·la El llapis vermell (Edicions de 1984, col·lecció Mirmanda), dins la programació d’actes de la setmana de Sant Jordi. Ha estat a través d’un col·loqui  presentat per l’escriptor martorellenc Jesús Lana, i que també ha presidit el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Martorell, Andreu González. L’obra aborda la temàtica dels abusos escolars entre alumnes en un internat religiós durant els anys 80.

El protagonista de la història és en Lluís Molins, un reconegut escriptor de novel·les policíaques a qui Molas situa en un sopar d’antics alumnes d’un internat catòlic. Assegut a la taula, davant seu, hi ha en Miquel Prats, un company que el va condicionar molt durant el batxillerat. Tots dos rememoren els fets ocorreguts aquell curs, que van marcar el futur del Lluís.

Molas explica que la història se situa “en un internat catòlic del nostre país on es facilitava una educació molt culta i intel·lectual, però que no ho era tant a l’hora de tractar les emocions i els sentiments”. Allà s’hi trobaven uns quants “fills de famílies de classe mitjana, els pares dels quals feien els màxims esforços per donar-los la millor educació possible”.

Oriol Molas, autor d”El llapis vermell’

De fet, Molas parla d’aquest context de la novel·la en primera persona, ja que ell era fill d’una família d’aquestes característiques. L’escriptor explica que des de cinquè de bàsica i fins al COU va ser intern al Seminari Menor de Vic i que, per tant, coneix “l’ambient, les olors, les sensacions i els sentiments que hi ha en aquests centres. No els he hagut de documentar ni inventar gaire”.

Oriol Molas, autor d”El llapis vermell’

Al marge de les històries d’abusos entre alumnes que apareixen a l’obra -ara anomenats bullying -, l’autor explica que també hi fa aparèixer com a subtema el dels abusos sexuals que, a diferència dels altres, no es basen en casos reals.

En tot cas, Molas vol que la lectura de la novel·la convidi a una reflexió: “L’educació emocional és un dèficit important a les nostres escoles. El sistema educatiu dona més importància a l’increment dels coneixements que no pas a la immersió de les criatures en un engranatge social i en una bona comunicació emocional”. I espera que “El llapis vermell serveixi per crear consciència en la societat i doni més importància a l’educació emocional, i eines als joves per a que creixin d’una manera més equilibrada”.

Oriol Molas, autor d”El llapis vermell’

Molas (Camprodon, 1968) és llicenciat en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona i ha treballat per a nombroses editorials, essent director editorial de Salvat durant més de 15 anys.

Pel que fa a la vessant personal creativa, ha escrit poemes –Ànimes de paper (Columna, 1986), Swinging (Editora de Sau, 1990) i Vent (Columna, 1992)- i novel·les de la sèrie Cazeneuve , ambientades a la Barcelona de principis de segle XX, com ara Cazeneuve i la revenja dels desvalguts (Capital Books, 2018) i Cazeneuve i les clavegueres de la ciutat (Capital Books, 2019). Amb el conte Una bona lectura va guanyar ex aequo el XXXIII Premi de narracions curtes Ferran Canyameres 2021.

Font: Oriol Molas aboga per més educació en emocions front els abusos escolars a ‘El llapis vermell’