La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha visitat aquest matí l’inici dels treballs de desdoblament de la B-224 entre Martorell i Sant Esteve Sesrovires. Ho ha fet acompanyada de l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, i del de Sant Esteve Sesrovires, Enric Carbonell. Les obres han de permetre treure 30.000 vehicles de pas diari pel Pou del Merli i facilitar la connexió amb el nucli urbà. Prèviament, Capella ha signat el Llibre d’Honor de l’Ajuntament de Martorell.
Els treballs que tot just ara comencen consisteixen en el desdoblament de la B-224 en un tram de dos quilòmetres, entre la nova rotonda del polígon Anoia -a Sant Esteve Sesrovires- i l’enllaç amb l’A-2 i l’AP-7 a l’alçada de Martorell, tot passant pel futur polígon industrial de Xàmenes i establint connexió amb el nucli urbà martorellenc a través del carrer de Puig del Ravell.
“Es tracta d’una obra que suposarà una inversió de 26,5 milions d’euros i que és previst realitzar en dos anys. Esdevindrà la més potent de totes les que es faran en aquest eix de la B-224”, apuntava la consellera.
Ester Capella, consellera de Territori
Capella ha descrit la B-224 com “un eix de comunicació entre l’Anoia i el Baix Llobregat que té una gran rellevància. Travessa urbanitzacions i polígons industrials amb una densitat de trànsit que dificulta avui el seu correcte funcionament”. Ha apuntat que les actuacions del Govern, per valor de més de 90 milions d’euros, pretenen “recosir les ciutats i pobles” amb unes infraestructures més resilients, que generin menys impactes, que millorin el benestar de la ciutadania i que garanteixin també l’activitat econòmica.
Ester Capella, consellera de Territori
Fonollosa, de la seva banda, ha dit que “la B-224 tenia el seu sentit fa anys”, però degut al creixement urbanístic i industrial dels pobles pels quals passa “no compleix amb les necessitats viàries davant aquest gran volum de vehicles”.
D’aquí que els alcaldes de la zona reclamessin “una carretera adequada al seu trànsit, ja que ara és una carretera d’alta densitat, amb revolts complicats i seguretat viària molt complexa i en la que avui és difícil no fer cua”.
Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell
Fonollosa indica que Martorell veurà molt millorada la mobilitat un cop feta aquesta actuació, ja que el desdoblament connectarà amb el nucli urbà per mitjà d’una gran rotonda diamant sobre la variant que connecta l’AP-7 i l’A2: “Així, el trànsit que vulgui anar a alguna d’aquestes dues grans vies no haurà de trepitjar cap carrer de Martorell”.
Alhora, descriu que “l’actual traçat de la B-224 quedarà com a la perllongació d’un carrer de Martorell” a l’alçada de l’urbanització del Pou del Merli.
Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell
L’alcalde s’ha referit també a la connexió que suposarà aquest desdoblament “amb el futur polígon de Xàmenes, de 50 hectàrees, que generarà ocupació i riquesa, i que necessita una bona connectivitat amb la variant per fer intercanvi de mercaderies amb les dues vies principals”.
Fonollosa i Carbonell han acompanyat la consellera en una visita en la que també hi han estat presents, en representació municipal, els regidors Albert Fernández i Rosa Cadenas. Anteriorment, Capella ha passat per la Casa de la Vila de Martorell i ha signat en el llibre d’honor. Posteriorment, ha assistit a les obres per a configurar una variant de la B-224 al seu pas per Piera.
El detall de les actuacions de desdoblament
Pel que fa al traçat, en un primer tram de 500 metres, el desdoblament es recolza en la calçada actual de la B-224 i, a continuació, se’n separa en sentit nord. D’aquesta manera, es crearà una nova connexió a Martorell que completarà l’existent, alhora que la B-224 actual passarà a tenir una funcionalitat més local. La via que s’executarà constarà de dues calçades de dos carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada cadascun, vorals exteriors d’1,5 metres i interior d’1 metre.
Per a facilitar les connexions amb la vialitat de l’entorn, es construirà una rotonda elevada de grans dimensions sobre el vial que connecta l’A-2 i l’AP-7 i una segona rotonda per a connectar amb els carrers del Puig del Ravell i dels Barons de Castellvell, així com diversos ramals d’enllaç.
A més de la nova carretera, les obres inclouran el desviament de serveis afectats, la senyalització, abalisament, drenatge i seguretat, la generació de passos de fauna, i el reforç del ferm d’un tram d’un quilòmetre de la B-224 actual.
El Departament treballa en els últims anys en la millora integral d’aquesta carretera que pertany a la xarxa bàsica de la Generalitat, i té en redacció els projectes de desdoblament de la B-224 a Sant Esteve Sesrovires, de la variant de Vallbona d’Anoia, el condicionament de la BV-2241 entre Sant Sadurní d’Anoia i Masquefa; d’una rotonda en l’encreuament entre la B-224 i la B-224z, entre Sant Llorenç d’Hortons i Masquefa. Així mateix, s’impulsarà el projecte del condicionament de la B-224 entre Sant Esteve Sesrovires i Masquefa.