Avui, 14 de març, és el Dia Mundial de les Matemàtiques. Aquest curs la Fundació Bofill implementa per primera vegada el programa Math Tutoring . L’Escola Juan Ramon Jiménez de Martorell és un dels 52 centres escolars de Catalunya que hi participa. Una proposta que té per objectiu reforçar l’aprenentatge de les matemàtiques en els infants de 6è de Primària i trencar la percepció negativa que en tenen els alumnes.
Inspirat en experiències de referència internacional de tutoria en petit grup, vol ser una iniciativa de suport educatiu replicable arreu per arribar a l’alumnat que més ho necessita, detalls Agnès Pàmies, cap del programa Math Tutoring de la Fundació Bofill.
Agnès Pàmies, cap programa ‘Math Tutoring’
Els resultats de les últimes proves de competències que el Departament d’Educació fa al final de l’etapa de Primària mostren una caiguda general en matemàtiques, una tendència que es manté des de l’any 2019. La diferència respecte a l’any passat ha estat de 4,6 punts a Primària i 5,5 punts a secundària. Les dades proporcionades pel Consell Superior d’Avaluació mostren que un de cada tres infants de Catalunya té un nivell baix o mitjà-baix en matemàtiques en acabar la Primària.
Aquesta baixada no és puntual, sinó que el nombre d’alumnes que no assoleix el nivell mínim en matemàtiques no ha parat de créixer des de l’any 2019. L’increment d’alumnat que no arriba a assolir les competències matemàtiques bàsiques és generalitzat, però molt més accentuat en els casos de situació socioeconòmica desfavorida.
Segons Pàmies, si no s’activen mesures per compensar i revertir la situació, aquests infants seguiran amb grans dificultats a l’ESO, afavorint la desafecció escolar, l’abandonament dels estudis i la incapacitat per fer front a situacions de la vida quotidiana en què certes habilitats matemàtiques són imprescindibles.
Agnès Pàmies, cap programa ‘Math Tutoring’
El programa Math Tutoring vol contribuir a què tot l’alumnat adquireixi un nivell de competència matemàtica que li asseguri un bon desenvolupament educatiu i social. Math Tutoring s’adreça a l’alumnat de 6è de Primària i complementa i reforça la tasca de l’escola. Es desenvolpua en sessions setmanals d’una hora i mitja en horari extraescolar amb grups de 3 o 4 infants. Pàmies indica que el treball es fa amb l’acompanyament d’un tutor o tutora i les activitats posen èmfasi en el raonament i la descoberta amb el suport de materials manipulatius i una eina digital on l’alumnat rep l’atenció i el suport que necessita per avançar en el seu procés d’aprenentatge de les matemàtiques.
Agnès Pàmies, cap programa ‘Math Tutoring’
La implicació de centres educatius com l’Escola Juan Ramón Jiménez de Martorell és clau per aconseguir aquest repte, perquè detecten els infants a qui més pot beneficiar el programa i parlen amb les famílies per fer-ne possible la participació. Les escoles també juguen un gran paper en la valoració de Math Tutoring , ja que en aquest primer curs s’inclou un procés de recerca en què s’avaluarà l’impacte del programa tant en els infants que hi han participat com en els seus companys, comparant-los amb els d’altres escoles on no s’ha dut a terme Math Tutoring .
En definitiva, Math Tutoring s’impulsa com una iniciativa per evitar que els infants, especialment aquells en situació de vulnerabilitat, facin el pas a secundària sense haver adquirit les competències matemàtiques bàsiques necessàries per a l’èxit educatiu i per afrontar amb èxit els diferents reptes que els plantejarà la vida.
Font: El J.R Jiménez, una de les 52 escoles al ‘Math Tutoring’ de la Fundació Bofill