‘Encara hi ha algú al bosc’: altaveu de la crueltat contra les dones a la Guerra dels Balcans

Categories General

Martorell acull, des d’aquest dimarts i fins al 26 de novembre, el projecte multidisciplinar ‘Encara hi ha algú al bosc ‘ de la plataforma Cultura i Conflicte , que dona veu a les dones víctimes de tortures i violacions a la guerra de Bòsnia. La posada en marxa és amb una exposició comissariada pel fotògraf Oriol Casanovas, amb imatges d’aquestes dones i dels seus fills, víctimes del conflicte més sagnant a Europa des de la Segona Guerra Mundial. La programació continuarà amb la projecció d’un documental i una representació teatral.

L’exposició és una instal·lació fotogràfica a El Círcol i al carrer de Francesc Santacana. El seu comissari és el fotògraf Oriol Casanovas, qui n’explica les dues parts: “Una feta amb panells expositius que recullen la feina periodística i on expliquem els casos dels testimonis dels fets, i una altra, formada per llençols penjant a l’exterior que simbolitzen tant les barreres antifranctirador a Sarajevo com les 50.000 dones i nenes que van ser violades durant la guerra com a estratègia de neteja ètnica”.

Oriol Casanovas, fotògraf

Dones de diferents ètnies que van ser torturades, maltractades i violades en aquest territori entre el 1991 i el 2001, en una operació militar de neteja ètnica i d’atemoriment que tenia “tota una logística i una organització al darrere”, diu el fotògraf.

A l’hora d’investigar i treballar, els integrants de Cultura i Conflicte van buscar “perfils de dones de totes les ètnies que en van ser víctimes”, i casos dels nens i nenes que van ser el resultat d’aquestes violacions, que s’anomenaven ‘els nens invisibles’. En concret, els casos de l’Alen, la Leila i l’Aina.

Oriol Casanovas, fotògraf

Fa més de tres anys que Cultura i Conflicte desplega, a foc lent, aquest projecte periodístic i de recerca. Alguns dels resultats són molt impactants i han tingut finals feliços.

Aquest és el cas de l’Aina, una ‘nena invisible’ que s’acaba retrobant amb la seva mare biològica: “És una noia que creix a Manchester i que investiga per retrobar-se amb la seva mare biològica. Quan la troba, es produeix una explosió d’amor, i la mare biològica millora el seu estat físic i mental”.

Oriol Casanovas, fotògraf

Aquests infants són de molt variats perfils i estrats, però tots mostren “un esperit conciliador, europeista i de retrobament amb les seves mares”. Casanovas conclou que “el projecte ‘Encara hi ha algú al bosc’ havia de parlar de la víctima final en totes les guerres: la dona”, i denuncia que “aquestes dones han estat estigmatitzades i silenciades”.

Per tot plegat, recomana a tothom “que visiti l’exposició. L’hem feta sense dramatismes gratuïts ni fent pornografia barata dels sentiments”.

Oriol Casanovas, fotògraf

L’exposició romandrà a El Círcol fins el 26 de novembre, oberta de dilluns a divendres de 09.00 a 14.00h i de 17.00 a 19.30h, i els dissabtes i diumenges de 12.00 a 14.00h.

Les altres dues activitats se celebraran a finals de mes: el dimarts 23 de novembre (19.00h El Círcol) es projectarà el documental, i el divendres 26 de novembre (21.00h, Teatre d’El Progrés) serà el torn del muntatge teatral. Els tiquets s’han d’adquirir a entrades.martorell.cat, al preu de 8 euros l’entrada anticipada reduïda; 7 euros per als menors de 25 anys, majors de 65 i pensionistes, i de 9 euros a la taquilla.

Font: ‘Encara hi ha algú al bosc’: altaveu de la crueltat contra les dones a la Guerra dels Balcans