Una cinquantena d’empreses ha participat aquest matí a la jornada ‘Automoció i mobilitat sostenible a la UPC’ que ha tingut lloc al Centre de Formació Professional en Automoció de Martorell (CFPAM), en què la Universitat ha presentat el projecte de transformar aquest centre en un Campus de la Mobilitat Sostenible a Martorell. La jornada s’ha organitzat en el marc de les activitats del Míting d’Auto, CIAC Live, del Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC).
En el decurs de la jornada ‘Automoció i mobilitat sostenible a la UPC’, la Universitat Politècnica de Catalunya BarcelonaTech (UPC) ha presentat a les empreses del sector de l’automoció el projecte de la Universitat per al Centre de Formació Professional d’Automoció de Martorell (CFPA), després que la Generalitat de Catalunya hagi adjudicat a la UPC, el mes de març passat, la gestió i l’explotació del centre per als propers 15 anys.
La jornada s’ha iniciat amb la intervenció del rector de la UPC, Daniel Crespo, qui ha assegurat que la Universitat ha entomat aquest projecte “amb molta il·lusió perquè sabem que és una gran oportunitat per sortir de la nostra zona de confort i fer coses que no hem fet fins ara”. “Venim a fer una formació diferent, adaptada a les necessitats del sector de l’automoció, i tenim clar que el nostre èxit ha de ser el de les empreses i del sector i a la inversa”. “Aquest centre ha de ser un model d’èxit, on es desenvolupi el talent del sector”.
Daniel Crespo, rector UPC
L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, ha dir que “avui és el tret de sortida per posar de manifest que comença una nova etapa en aquest centre, que havia de començar fa set anys, amb tots els sectors implicats”. “Aquest ha de ser un centre de referència a nivell internacional, que ha de consolidar Martorell com a capital de l’automoció a tot el país. S’hi ha d’impartir formació, talent i recerca, un triple combinat que ha de donar excel·lència a aquest centre”.
Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell
Fonollosa ha afegit que “al setembre ha de començar a funcionar a tot gas amb la formació continua als treballadors del sector perquè puguin adaptar-se als canvis d’electrificació i digitalització dels vehicles”. A banda, “s’hi impartirà formació ocupacional o de segona oportunitat perquè persones que no estan formades puguin obtenir un certificat de qualificació tècnica per treballar al món de l’automoció”.
“La formació reglada trigarà una mica més perquè hi estan implicats diferents departaments. Es farà en forma dual i els alumnes tindran un contacte amb el món empresarial. En aquest tipus de centres, si funcionen, entre el 80 i 85% dels alumnes que entren acaben amb feina”. “Tot això ens ha d’ajudar a generar activitat econòmica, ocupació i benestar”.
Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell
El president del CIAC, Josep Maria Vall, ha recordat que la posada en marxa del centre “no ha estat fàcil, però mai no hem perdut la visió del que volíem per a aquest centre, visió que sempre hem compartit amb l’Ajuntament de Martorell, que ha estat al nostre costat”.
“Les coses al final han de sortir i, gràcies a la gestió de la UPC, això tornarà a escalfar motors per ser un centre d’excel·lència”. “Com a CIAC, conjuntament amb l’Ajuntament i la Generalitat, formarem part del consorci i aportarem tot l’ajut i sabiesa perquè sigui el centre que tots volem”, ha reblat.
Josep Maria Vall, president CIAC
Seguidament, s’ha presentat el projecte de la UPC per al CFPA, que esdevindrà el Campus de la Mobilitat Sostenible UPC-Martorell, un element clau de suport a la transformació del sector, amb un centre que oferirà un catàleg de formació professional innovador i de referència internacional amb itineraris formatius acreditables i acumulatius, adaptat a la transformació de la mobilitat. S’oferirà formació professional inicial, formació professional per a l’ocupació i formació continuada per a les empreses del sector de l’automoció. Es farà una gran aposta per la modalitat dual i es facilitarà que l’Administració pugui experimentar amb les oportunitats que ofereix la nova Llei Orgànica d’Ordenació i Integració de la Formació Professional.
Aquest campus tindrà capacitat de materialitzar complicitats amb les empreses del sector i amb els seus tècnics i operaris, amb un volum important de formació, sobretot en les matèries clau de la transformació del sector. A més, el centre acollirà start-ups, afavorint l’emprenedoria, i serà un espai de referència per a actes i agents del sector. Així mateix, representarà una peça important en el reciclatge de persones desocupades del sector oferint certificats de professionalitat i especialitats formatives de nivell més avançat. Igualment, el centre també acollirà activitats desenvolupades per entitats del sector que requereixin de l’ús dels seus espais i equipaments.
El projecte de la UPC per al Campus de la Mobilitat Sostenible UPC-Martorell aspira a ser l’espai de confluència on administracions públiques, empreses i agents socials puguin establir les sinèrgies positives que poden tenir un gran impacte socioeconòmic en el futur de Catalunya.
La transformació del sector, a debat
Tot seguit, s’ha organitzat una taula rodona sobre ‘La transformació del sector de l’automoció i la mobilitat a través de la formació, el coneixement i el talent’, amb la participació del director general del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC), Juan José Torres López; l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa; el president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya, Josep Maria Vall; el rector Daniel Crespo; Lluís Jofre, director acadèmic de CARNET –¬el hub de recerca i innovació en mobilitat urbana creat per la UPC, VW Group Research i SEAT, i liderat pel Centre d’Innovació i Tecnologia (CIIT-UPC)¬–, i Josep Nadal, Clúster Manager del CIAC, que ha moderat la taula.
A la taula s’ha debatut a l’entorn dels reptes del sector de l’automoció i la necessitat que administracions, universitats i món empresarial treballin de forma coordinada. En aquest sentit, el rector de la UPC ha destacat que “aquest projecte ens ofereix una gran oportunitat per fer una formació diferent, adaptada a les necessitats del sector de l’automoció. Per tenir èxit, és molt important tenir una bona interacció amb les empreses. Si encertem en cobrir les necessitats del sector, aquest centre serà un model d’èxit”.
Els participants també han ressaltat el paper de Catalunya en mobilitat urbana i com aquest sector canviarà els propers anys amb els vehicles connectats. Per això, han coincidit en què el repte més important és involucrar el jovent i crear vocacions cap aquest sector amb nombre i qualitat suficients per atendre els canvis que venen.
Copsar les necessitats de les empreses
En el decurs de la jornada, la UPC ha realitzat una enquesta en viu als representats de les empreses per conèixer les necessitats de formació i serveis del sector. S’han formulat qüestions com quina creuen que serà la situació de l’empresa en els tres propers anys en relació a la incorporació i formació de talent, quins àmbits i especialitats de formació consideren d’interès per als objectius de l’empresa i per al seu personal, quins serveis serien més útils per a la seva organització i quines expectatives tenen en relació al CFPA.
La jornada ha inclòs també una visita a les instal·lacions del centre, on les empreses han pogut conèixer els últims projectes destacats en transformació de la mobilitat realitzats per grups de recerca i entitats de la UPC, així com les capacitats docents i d’R+D+I en aquest àmbit.
L’organització de la jornada ‘Automoció i mobilitat sostenible a la UPC’ s’emmarca en les activitats del Míting d’Auto CIAC Live, del Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC).
La cloenda de l’acte ha anat a càrrec d’Enric Vinaixa, secretari de Treball del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya.