L’empresa de Martorell Barcelona Technical Center (Btech), amb seu a Martorell, és una de les tres que lideren el nou hub de descarbonització que vol reindustrialitzar les plantes de Nissan a Catalunya. El projecte es duu a terme junt amb la també catalana QEV Technologies i l’americana Ronn Motors. L’objectiu és tornar a posar en marxa les 3 plantes de l’empresa nipona, reubicar els treballadors acomiadats i liderar un nou projecte d’automoció sostenible, amb producció pròpia i per a tercers.
L’acord entre les administracions, agents implicats i el hub podria oficialitzar-se el proper 21 de gener, en una nova sessió de l’anomenada Mesa de Reindustrialització. En cas de llum verda, el nou conglomerat de negocis podria engegar la producció de les tres plantes al llarg del segon semestre d’enguany. L’activitat que s’hi duria a terme també estaria relacionada amb l’automoció, tot i que reorientada cap al vehicle elèctric -electromobilitat i la recuperació de marques i models.
Gràcies a aquest hub, les plantes que Nissan va tancar a la Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca podrien tornar a acollir els prop de 1.600 treballadors que es van quedar sense feina. Tot i això, el nou projecte pretén anar més enllà, i preveu un creixement de la producció que podria requerir a 4.000 persones en cinc anys.
Una producció que aposta per la fabricació de vehicles propis -camions, motos, furgonetes, tot-terrenys, cotxes lleugers i microcotxes- i també sota llicència per a tercers, tan si son marques incipients i startups com empreses consolidades. En aquest sentit, entre els futurs clients, ja s’han posicionat favorablement companyies de mobilitat elèctrica com la nordamericana Ronn Motor, la britànica Tevva, les sueques Volta i Inzile, l’alemanya Quantron i l’eslovaca Voltia. També preveu continuar amb la producció d’algunes de les línies de Nissan, sota un nou nom de marca.
Una altra de les línies d’explotació previstes passa per rellançar la marca Ebro, així com la producció de nous vehicles super esportius de la Hispano Suiza o el llançament d’un nova marca comercial centrada en la comercialització de vehicles per al repartiment d’última milla.
Finalment, preveu la implantació d’un centre d’homologació i certificació de bateries, o la posada en marxa de la fabricació de piles d’hidrogen i d’intercambiadors de bateries per a micromobilitat.
Amb tot, la previsió del Hub seria d’una producció de 30.000 vehicles l’any 2023, prop de 100.000 el 2025 i d’uns 250.000 pel 2028. La inversió prevista per als primers tres anys seria d’uns 800 milions d’euros: 300 per a la inversió que caldria fer a les tres naus i 500 més per al desenvolupament de l’enginyeria de producció dins la Zona Franca per adaptar-ho tot a les diferents marques.
“Made in” Martorell
Btech (Barcelona Technical Center) és una empresa experta en enginyeria aplicada als sectors automobilístic, aeronàutic, ferroviari, químic i energètic. Va engegar fa 15 anys, de la mà de Rafael Ruiz, qui també ha estat fundador del hub de la descarbonització. Té la seva seu central al carrer de Juan de la Cierva número 2 del Polígon Industrial La Torre de Martorell, i disposa d’oficines arreu de l’estat espanyol i delegacions internacionals a Itàlia, Alemanya, Brasil, Dubai i Mèxic.
És l’enginyeria amb capital 100% català més gran que hi ha, i disposa dels més avançats equips, sistemes i softwares a l’hora d’aplicar la millor tecnologia per desenvolupar tot el cicle de vida d’un producte. Desenvolupa i realitza patents pròpies -actualment en té tres- i ha estat reconeguda amb el certificat ISO 9001.
Btech forma part de l’Associació d’Empreses de Polígons Industrials de Martorell (AEPIM), amb Pedro Calef -el seu cofundador- com a president.
Font: L’empresa martorellenca Btech integra el ‘hub’ que reindustrialitzarà Nissan