L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) ajuda el consumidor a conèixer els seus drets sobre les compres del Nadal, segons la normativa de l’Agència Catalana del Consum. La llei obliga, tant al comerç físic com a la venda en línia, a facilitar la devolució o canvi d’articles en un marge de 14 dies. Per a fer-ho possible, el client ha de notificar-ho i aportar els tiquets de compra dins d’aquest període de temps estipulat.
L’arribada de les rebaixes està marcada enguany per situacions atípiques, com ara “les limitacions de mobilitat per la pandèmia. Els clients poden accedir presencialment a les botigues entre setmana de dilluns a divendres, però no els caps de setmana”, destaca el tècnic de mercats i consum de l’Ajuntament, Ferran Riera. A això se li afegeix el gran increment de les compres en línia.
Decàleg bàsic per a fer devolucions
Per tot plegat, Consum difon un decàleg que, en primer lloc, especifica que les botigues no estan obligades a fer rebaixes ni tampoc a establir-ne un període determinat. Malgrat això, si opten a fer-ne, han de definir bé les dates i publicitar-les de manera clara al client.
No s’han de confondre les rebaixes amb altres vendes de caràcter especial com saldos -quan s’oferten productes a un preu inferior a l’habitual per deteriorament, desperfecte, desús o obsolescències- o liquidacions -per a esgotar l’existència de determinats productes per tancament de la botiga, canvi de local o realització d’obres, per exemple-.
Cal comprobar que els productes rebaixats mostren el preu original a les etiquetes, juntament amb el rebaixat, o bé el percentatge de la rebaixa.
Els productes rebaixats han de tenir la mateixa qualitat i garantia que les que tenien a preu no rebaixat, no presentar defectes i ser de temporada.
Si la botiga accepta targetes o altres mitjans de pagament de manera habitual, també ho ha de fer de la amteixa manera en període de rebaixes.
Ferran Riera, tècnic de Consum i Mercats de l’Ajuntament de Martorell
El consumidor ha d’informar-se sobre la política de canvis de l’establiment per evitar sorpreses. La botiga no té l’obligació d’acceptar-los si el producte està en perfecte estat.
Catorze dies per retornar una compra
Tant per a la compra presencial com en línia, es disposa “d’un període mínim de 14 dies per retornar la compra”. Quan es fa en línia, cal tenir en compte que “l’excepció dels productes personalitzats, peribles, que no es puguin reutilitzar per raons d’higiene.
Riera explica que “degut als confinaments perimetrals municipals, les botigues han de mantenir l’opció de les devolucions o canvis i el client s’hi ha de posar en contacte” i posa un exemple: “Si som de Martorell però hem comprat un producte a Barcelona i no ens podem desplaçar, ens han de mantenir les devolucions i canvis i allargar els terminis”.
Ferran Riera, tècnic de Consum i Mercats de l’Ajuntament de Martorell
El tècnic aconsella el client que “abans de fer la compra vegi la política de devolucions de l’empresa des del web o plataforma marketplace , quin mecanisme utilitzen, despeses i procediment, i que un cop iniciada la reclamació, aquesta es faci “d’una manera fefaent, mitjançant correu electrònic o carta certificada amb acús de rebut. Si s’envia en el marge dels 14 dies, no hi hauria despeses d’enviament”.
Ferran Riera, tècnic de Consum i Mercats de l’Ajuntament de Martorell
Per a que totes les devolucions siguin factibles, és molt important “conservar les factures o els tiquets de compra fins al final de la garantia, ja que seran necessaris en cas de reclamació”. Per a la roba i calçat, “convé emprobar-se-les amb les etiquetes i no tallar-les ni estripar-les fins que tinguem clar que aquell producte, per color i talla, és el nostre”. D’altra banda, això no afecta els embolcalls dels articles: “La llei no diu que els embolcalls, per exemple plàstics o caixes de cartró, siguin imprescindibles de mantenir i guardar per a fer la devolució”.
Ferran Riera, tècnic de Consum i Mercats de l’Ajuntament de Martorell
Consum recorda que els catàlegs i les ofertes comercials són vinculants i el client en pot exigir el compliment. Finalment, en una situació de disconformitat amb el producte, cal demanar el full oficial de reclamació a l’empresa o contactar-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc). Si en el termini de 30 dies no s’ha obtingut resposta o aquesta no és satisfactòria, cal contactar amb l’OMIC de Martorell.
Font: L’OMIC recorda als clients els seus drets davant un peculiar període de rebaixes