El rei Felip VI i el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, han visitat aquest matí la planta de SEAT a Martorell amb motiu del 70è aniversari de la companyia. L’automobilística ha refermat la seva aposta per fabricar un cotxe elèctric a Martorell i ha demanat al govern estatal que s’impliqui en el desenvolupament de les infraestructures per afavorir la mobilitat elèctrica. El monarca i el president han estat acompanyats del president del Grup Volkswagen, Herbert Diess, i el president de SEAT, Wayne Griffiths, i la ministra d’Industria, Reyes Maroto. També hi ha assistit l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa.
En el seu discurs rei Felip VI ha remarcat que “tenim condicions úniques per liderar la transició cap a la fabricació de vehicles nets i no només en l’ensemblatge, sinó amb la producció de tots els components de la cadena de valor. Des de l’extracció i refinament del liti, fonamental per a les bateries, i de les mateixes bateries, dels motors elèctrics i electrificats, i el disseny del vehicle connectat”.
El Grup Volkswagen i SEAT estan disposats a col·laborar en la transformació de la infraestructura industrial i l’ecosistema de la mobilitat elèctrica i accelerar la recuperació econòmica del país. En aquest sentit, el monarca ha celebrat que la companyia desplegui un pla d’inversió de 5.000 milions d’euros en mobilitat elèctrica fins a 2025.
Felip VI, rei d’Espanya
Per a accelerar el desenvolupament d’un ecosistema de mobilitat elèctrica plantegen un projecte liderat pel Grup Volkswagen i SEAT S.A. Aquest projecte servirà de tractor de grans i mitjanes empreses, amb la col·laboració d’organitzacions clau de diferents sectors, com Iberdrola en la indústria energètica, Telefònica en l’àmbit de les telecomunicacions, CaixaBank en l’àrea financera, el centre tecnològic Asti, o grans proveïdors del món de l’automòbil, com Gestamp o Antolín. Aquesta ambiciosa iniciativa conjunta i de futur té un gran potencial de generació d’ocupació, especialment per als joves.
Amb la segona major indústria de producció d’automòbils d’Europa, Espanya té una gran responsabilitat a aconseguir els objectius del Pacte Verd Europeu en 2030. Per a això, és fonamental que Espanya acceleri la creació de l’ecosistema del vehicle elèctric, estimuli la demanda i desenvolupi la infraestructura pública de recàrrega. Per això, una visió comuna futura inclou la producció local de vehicles elèctrics petits a la fàbrica de Martorell, així com la producció local de cèl·lules i mòduls de bateries.
“Espanya pot convertir-se en un centre de mobilitat elèctrica d’Europa. Compartim la visió del Govern espanyol: la transformació de la indústria de l’automòbil. La modernització de les estructures industrials i la creació de llocs de treball orientats al futur poden ser un pla d’acció poderós per a tota la regió. Esperem que la Comissió Europea tingui la voluntat política de permetre que aquest projecte estrella i d’importància històrica per a Espanya es faci realitat”, va dir Herbert Diess, president del Grup Volkswagen i president del Consell d’Administració de SEAT S.A.
“Fa 70 anys, vam posar a aquest país sobre rodes. Ara, el nostre objectiu és posar a Espanya sobre rodes elèctriques. Perquè això sigui una realitat, totes les parts coincideixen que Espanya ha de desenvolupar i garantir una àmplia infraestructura de recàrrega en tot el territori i estimular la demanda mitjançant incentius. Espanya ha de pujar-se al tren de l’electrificació”, ha afegit Wayne Griffiths, president de SEAT.
Wayne Griffiths, president de SEAT
Durant la visita, el monarca i el president Sánchez han visitat el Centre de Disseny de SEAT, un hub únic al sud d’Europa on la companyia dissenya els nous models de SEAT i CUPRA. Les autoritats han conegut els nous models que ambdues marques llançaran els propers anys i el pla d’inversions que la companyia desenvoluparà fins a l’any 2025.
Posteriorment, han visitat la línia 2 de producció per veure la transformació cap a l’electrificació, amb la producció dels primers híbrids endollables de la història de l’empresa, el SEAT León, el CUPRA León i, en les últimes setmanes, el CUPRA Formentor e-HYBRID.
Les autoritats s’han desplaçat, finalment, al CUPRA Garage, la seu de la marca, inaugurada al febrer de 2020. Allí han pogut conèixer alguns dels vehicles electrificats que comercialitza la companyia i els models elèctrics híbrids endollables de la família León, el SEAT Tarraco i el CUPRA Formentor, així com el SEAT MÓ eScooter 125, la primera moto elèctrica de la història de la companyia.
Martorell, Abrera i Sant Esteve, front comú per acollir la fàbrica de bateries
La ministra Reyes Maroto va anunciar ahir un projecte publicoprivat en què participaran SEAT, Volkswagen i Iberdrola, pagat amb fons europeus, per instal·lar la primera fàbrica estatal de bateries “a prop” de SEAT. S’esperava que a la visita d’avui es donessin més detalls sobre la seva possible ubicació, però no ha estat així.
L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, ha dit que “la meva feina avui és vetllar perquè aquesta factoria de bateries es faci molt a prop de SEAT. Segons ens ha dit la ministra, “a prop” és tot l’estat, per això, juntament amb els alcaldes de Sant Esteve, Enric Carbonell, i d’Abrera, Jesús Naharro, estem fent front comú per tal d’oferir un projecte viable i competitiu”.
Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell
“La nova fàbrica necessitaria una potència elèctrica determinada que pugui ser renovable, aigua i 750.000 metres quadrats de terreny, com a mínim. Creiem que Abrera té el terreny de sol públic adient, a dos quilòmetres de la factoria SEAT. A més, hi tenim el riu Llobregat i la cubeta d’Abrera, rica en aigua. L’acord amb Iberdrola permetria tenir potència elèctrica renovable”. Segons el batlle, ara han de concretar el projecte conjunt entre els ajuntaments per intentar allotjar la fàbrica de bateries que implicaria milers de llocs de treballs nous a la zona.