Salut posa en marxa un nou model de gestió de consultes de l’atenció primària no urgents

Categories General

El Departament de Salut de la Generalitat està implementant un nou model de gestió de les consultes i visites de l’atenció primària, un canvi que s’ha posat en marxa amb l’activació de la web ‘Programació per motius ’. L’eina permet que qualsevol ciutadà pugui detallar el motiu de la seva consulta, des de la cura d’una ferida, un problema físic o la gestió de tràmits administratius. Aquesta breu gestió preveu agilitzar i facilitar l’accés a l’atenció primària, ja que permetrà programar el tipus de visita que millor s’adapti a les necessitats de la persona. Durant la primera setmana que ha funcionat l’eina s’han programat prop de 75.000 cites.

“Programació per motius és una web que treballa per resoldre els motius no urgents. L’eina permet gestionar si es necessita una nova recepta o la cura d’una nafra”, remarca la directora del Servei Català de la Salut, Gemma Craywinckel. En el cas que la ciutadania tingui una necessitat urgent, pot adreçar-se al CAP o trucar al 061, així com també al 112 si s’està en una situació de risc vital. La nova web és una via complementària a totes les eines que Salut posa a disposició de la ciutadania per comunicar-se amb el sistema.

El nou model busca optimitzar i homogeneïtzar alguns fluxos i circuits de l’atenció primària. Una consulta més detallada busca facilitar la capacitat de decisió per ser més àgil i especialitzat. El fet de tenir més informació permet que hi hagi un circuit de gestió més automàtic i, en conseqüència, que es pugui concretar amb més exactitud quin és el perfil professional que més s’adequa a la consulta del pacient o quin tipus de visita és la que necessita, entre altres.

Es determinarà si el més convenient és una cita, una consulta o una altra gestió amb el professional i quin perfil és el més adient per la consulta del pacient. Al ciutadà el podrà atendre directament el personal administratiu, d’infermeria, de medicina de família o, si la consulta ho requereix, personal TCAI, d’ASSIR, d’odontologia o de treball social. També es proposarà un tipus de visita, que pot ser presencial, telefònica, e-Consulta a través de La Meva Salut o una cita urgent.

Aquesta nova organització també busca contribuir en el dia a dia del personal dels centres d’atenció primària. El fet d’automatitzar els processos pot facilitar l’organització de l’agenda i, com a resultat, garantir un seguiment més eficient de les consultes. L’objectiu final és poder alliberar de càrregues administratives a perfils assistencials, permetent que cada professional, tant assistencials com no assistencials, aporti valor des del seu àmbit de coneixement i expertesa.

Maneres d’accedir a la web Programació per motius

Existeixen dues vies d’accés a l’eina Programació per motius. Per una banda, es pot entrar des de la web a través de https://citasalut.gencat.cat/ . Un cop oberta la pàgina, caldrà identificar-se amb el CIP. Seguidament l’usuari rebrà un codi per SMS al seu telèfon, que haurà d’introduir en la pestanya que li apareixerà. Fet aquest pas, se li donarà accés a la pantalla principal. L’altra opció és accedir des de La Meva Salut . L’apartat Cita Prèvia redirigirà automàtica a la nova eina.

Font: Salut posa en marxa un nou model de gestió de consultes de l’atenció primària no urgents