SEAT fa un pas més en la seva estratègia ‘Move to Zerø ‘ amb un nou servei ferroviari que uneix les fàbriques de Martorell i de Volkswagen Autoeuropa en Palmela (Portugal). Des d’aquest mes, el servei opera una vegada a la setmana, i preveu transportar més de 20.000 vehicles a l’any, la qual cosa suposarà evitar la circulació per carretera de 2.400 camions i una reducció del 43% de les emissions de CO₂.
Fins ara, els cotxes produïts a Martorell es transportaven amb tren fins a Salobral (Madrid) i posteriorment es lliuraven en camió als diferents concessionaris. Amb aquesta nova línia, els vehicles arribaran directament a la fàbrica de Palmela, des d’on es traslladaran en un últim trajecte en camió a la campa de distribució en Azambuja, a 75 quilòmetres de Palmela. El trajecte de retorn transportarà fins al Port de Barcelona vehicles fabricats a Palmela, des d’on es distribuiran per carretera a diferents punt de l’Estat espanyol i del sud de França, i amb vaixell a destinacions al Mediterrani.
Es preveu transportar més de 20.000 vehicles a l’any
El nou servei, operat per Pecovasa Renfe Mercaderies, compta amb composicions de 16 vagons i una longitud màxima de 500 metres i podrà transportar fins a un màxim de 184 vehicles per trajecte. A partir de 2023, està previst que el tren pugui disposar de dos vagons addicionals i 550 metres de longitud, la qual cosa permetrà traslladar al voltant de 200 cotxes.
L’eliminació de 2.400 circulacions per carretera suposarà una reducció de gairebé 1.000 Tn de CO₂, i en 2024 s’aconseguirà la neutralitat d’emissions amb l’arribada de locomotores híbrides que permetran utilitzar electricitat en el 100% del recorregut.
Aquesta nova ruta de ferrocarril se suma al servei ferroviari Autometro, que connecta la planta de Martorell amb el Port de Barcelona per a l’exportació de vehicles. La companyia exporta més del 80% dels cotxes que fabrica a Martorell, i amb aquest servei de transport ferroviari elimina la circulació per carretera d’uns 25.000 camions a l’any en el tram de Martorell al Port de Barcelona. Amb vagons de transport articulats de dos pisos, capacitat per a 170 vehicles i una longitud de 411 metres, des de la seva inauguració en 2008 ha transportat gairebé 1,3 milions de vehicles i ha reduït el trànsit per carretera en més de 300.000 circulacions de camió.
Per tal de seguir potenciant la logística sostenible, també per carretera, i innovar en diferents sistemes de transport, SEAT va estrenar al juliol el primer megatruck per a transport de vehicles a Espanya. Es tracta d’un servei entre Martorell i el Port de Barcelona que ofereix un volum de transport anual de més de 8.600 vehicles. Aquest tipus de camió té una longitud total de 25,25 metres per a una càrrega de 10-11 cotxes, tres cotxes més que un camió convencional de quatre eixos. Gràcies a la seva capacitat, elimina 500 circulacions de camió a l’any i redueix 5,2 tones d’emissions de CO2 anuals.
La circulació d’aquest nou servei ferroviari fa avançar a SEAT en el seu projecte ‘Move to Zerø ‘, que té com a objectiu aconseguir la neutralitat d’emissions en tots els seus processos de producció. Aquest pilar s’emmarca en la missió global corporativa del Grup Volkswagen, que ambiciona minimitzar l’impacte mediambiental en tots els productes i solucions de mobilitat durant el seu cicle de vida, des de l’obtenció de les matèries primeres i la producció fins al final de la vida útil.
‘Move to Zerø ‘ està alineat amb el compromís de sostenibilitat de la companyia per a aconseguir els objectius mediambientals establerts en l’Acord de París. El focus està posat a aconseguir una petjada de carboni zero en 2050, reduir en un 40% les emissions de CO₂ per vehicle a Europa per a 2030 i accelerar la transició cap a la mobilitat elèctrica.
Font: SEAT i Volkswagen Autoeuropa connecten en tren Martorell i Palmela