Le Plaisir (El plaer) és una pel·lícula francesa de 1952 dirigida i escrita pel director alemany Max Ophüls, adaptant tres relats curts de l’escriptor Guy de Maupassant, titulades Le Mastegui (1889), La casa Tellier (1881) i Le Modèle (1883). Es podrà veure aquest divendres, a les 19.00h, al Cineclub del Diable a l’Auditori Joan Cererols, organitzat per l’associació Cinema del Diable i la Regidoria de Cultura. Les entrades es poden adquirir al web entrades.martorell.cat .
La pel·lícula està protagonitzada per Claude Dauphin, Jean Galland, Gaby Morlay, Madeleine Renaud, Daniel Gélin, Danielle Darrieux, Simone Simon i Jean Gabin. Pertany a un grup de pel·lícules que van ser filmades per Ophüls després de la Segona Guerra Mundial i el seu retorn a França, entre les quals es trobaven a més La Rondi, Madame de… i Lola Montes.
Aquesta sèrie de pel·lícules van ser les seves últimes obres com a director, i són considerades com els seus treballs més madurs i prestigiosos. La pel·lícula va ser candidata als Premis Òscar, en la categoria de millor muntatge. És l’adaptació de tres contes de l’escriptor francès Guy de Maupassant que versen sobre el plaer:
Le Mastegui explica la història d’un home estrany, que assisteix a un popular ball de màscares a París, balla fins a caure extenuat. El metge que l’atén descobreix sorprès que després de la màscara s’oculta un ancià. Quan ho acompanya a la seva casa, l’esposa li compta al metge la trista història del ballarí.
A La casa Tellier , una dona que regenta un prostíbul, la convida el seu germà Joseph a la primera comunió de la seva filla. La Madame tanca el negoci i es trasllada amb les seves pupil·les a la llunyana granja de Joseph per assistir a la cerimònia. Acabada la festa, tornen al prostíbul enmig de la gaubança dels homes, que ja les trobaven a faltar.
A Le Modèle , un famós artista s’enamora de la seva bella model Josephine. Només pinta retrats d’ella i aconsegueix l’èxit, però la seva història d’amor té un final inesperat.
Font: El Cineclub del Diable presenta divendres el clàssic ‘Le Plaisir’ de Max Ophüls