SEAT ha presentat avui els resultats de 2022 i les properes accions de la seva estratègia. El volum de negoci de la companyia va créixer un 14%, passant de 9.256 a 10.513 milions d’euros. Es tracta de la segona facturació més gran en els 73 anys d’història de la companyia, després del rècord d’11.157 milions d’euros de 2019.
El benefici operatiu va augmentar 550 milions d’euros fins a 179 milions d’euros (2021: -371 milions), abans dels 293 milions d’euros de costos extraordinaris de reestructuració. Això representa una millora del marge operatiu de 5,7 punts percentuals, d’un 4% negatiu a un 1,7% positiu. El benefici després d’impostos va augmentar 324 milions d’euros, fins a 68 milions d’euros (2021: -256 milions). Els resultats confirmen que 2022 va ser l’any del turnaround financer de l’empresa.
“SEAT va prendre l’any 2022 decisions que definiran la nostra història en els pròxims anys”, ha explicat el CEO de SEAT, Wayne Griffiths. “Prioritzar CUPRA, implementar un nou pla de reducció de costos i redefinir la nostra manera de treballar van ser crucials per garantir l’estabilitat a llarg termini de la companyia. SEAT també va fer un gran pas endavant cap a l’electrificació amb el compromís, juntament amb el Grup Volkswagen, PowerCo i els socis de Future: Fast Forward, d’invertir 10.000 milions d’euros per a transformar Espanya en un hub europeu del vehicle elèctric”.
Amb aquesta inversió i una estructura de negoci més robusta, el 2023 SEAT avançarà a plena velocitat en l’electrificació de Martorell i es prepararà per a la major ofensiva de producte de CUPRA, que començarà el 2024.
SEAT ha tingut un sòlid començament de 2023 amb 71.500 cotxes lliurats en els dos primers mesos de l’any. Això suposa un 27% més que en el mateix període de 2022 i estableix les bases per a incrementar les vendes en 2023. Els lliuraments de la marca SEAT han augmentat un 12%, mentre que CUPRA continua experimentant un creixement exponencial amb un increment del 75%.
2022: Una nova era per a SEAT
El 2022, la indústria de l’automòbil va continuar experimentant reptes, com l’escassetat de semiconductors. Aquests factors van limitar la capacitat de producció global de SEAT, que es va mantenir en un nivell similar al de 2021, amb prop de 480.000 cotxes fabricats, però molt per sota de les xifres prepandèmia. La companyia, però, va aconseguir un significatiu turnaround financer tot i aquests factors externs.
“L’estructura de negoci de SEAT és avui més robusta i estem construint una estructura financera encara més sòlida en el temps. Encara que el nostre volum de cotxes venuts el 2022 va ser un 4% inferior al de 2021 a causa de l’escassetat de semiconductors, la facturació va créixer un 14% respecte a 2021 i els ingressos per vehicle van augmentar un 18%. El canvi de tendència en la companyia s’ha aconseguit gràcies a l’augment de la proporció de models CUPRA venuts, una agressiva estratègia de gestió d’ingressos, reducció de costos generals i millores en l’eficiència”, ha assenyalat David Powels, vicepresident de Finances i IT de SEAT.
2023: Accelerant la transformació de SEAT
La transformació de SEAT de la combustió a l’electrificació avança a gran ritme i està establint les bases per a un nou capítol de creixement en la història de la companyia. En la presentació anual de resultats, la companyia va anunciar una acceleració el 2023 de projectes clau que inclouen la seva pròpia electrificació i una transformació organitzativa, així com un major impuls per al creixement de la marca CUPRA.
“Som a l’inici d’un any crucial en la història de SEAT. Sabem que el futur és elèctric i tenim una visió clara i un equip motivat i decidit a fer aquesta transició. Si 2022 va ser l’arrencada de la nostra transformació, 2023 serà l’any de la seva acceleració. Vam construir la factoria de Martorell fa 30 anys per crear una nova era de creixement a SEAT. Ara som en una segona era: la propera gran fita en la història d’aquesta companyia”, ha afegit Wayne Griffiths.
Enguany se celebra el 30 aniversari de la planta de Martorell i SEAT està invertint un total de 3.000 milions d’euros en la seva electrificació. Martorell es convertirà en un dels centres de producció de vehicles elèctrics del Grup Volkswagen i en una part clau de la cadena de valor del vehicle elèctric a Espanya. A més, SEAT liderarà el clúster del Grup Volkswagen per al desenvolupament del Small BEV, la família de cotxes que democratitzarà la mobilitat urbana sostenible. L’any 2025, Martorell produirà vehicles elèctrics per diferents marques del Grup.
L’ambició del Grup és produir tres milions de BEV a Martorell i Pamplona entre 2025 i 2030. També està treballant intensament en una planta d’assemblatge de bateries i en una segona plataforma de vehicles per Martorell, amb l’objectiu d’augmentar la seva participació en la cadena de valor dels vehicles elèctrics i continuar sent competitiva a llarg termini.
En el seu camí per convertir-se en una empresa més sostenible, SEAT llançarà l’any 2023 la seva nova estratègia ESG. Un dels principals pilars d’aquesta estratègia serà el desenvolupament d’un “Hub d’Economia Circular” que permetrà a la companyia aprofitar tot el valor que ofereixen l’automòbil i la bateria a través de projectes industrials de reutilització, refabricació i reciclatge. També ofereix un pla industrial sostenible per al centre de producció de Barcelona, on se situarà el hub.