Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha instal·lat plaques solars fotovoltaiques a la coberta de l’edifici del Centre Operatiu de Martorell (COM) per generar-hi energia de proximitat, amb l’objectiu de reduir l’emissió de gasos contaminants i el consum energètic d’origen extern.
L’actuació segueix l’aposta per l’energia solar duta a terme els darrers anys per la companyia, que ja ha instal·lat panells fotovoltaics en diversos centres i estacions. A més, l’energia elèctrica que consumeixen els trens d’FGC i la que es fa servir a les estacions de muntanya és d’origen renovable.
Els treballs al Centre Operatiu de Martorell han consistit en la instal·lació de 71 plaques fotovoltaiques, amb una potència total de captació de 38.000 Wp i una energia anual generada superior als 63.000 kWh. L’actuació, que ha comprès una superfície de 500 metres quadrats, permetrà reduir 17,20 tones anuals d’emissions de diòxid de carboni (CO2), una quantitat equivalent al consum elèctric anual d’onze llars. L’obra ha tingut un pressupost de 49.370 euros.
L’actuació s’afegeix als camps solars per a autoconsum instal·lats els darrers anys a l’edifici corporatiu de Ferrocarrils de Barcelona, amb 162 plaques fotovoltaiques, i al Centre Operatiu de Rubí d’FGC, amb 138 panells més. L’any 2021 FGC també va instal·lar un total de 170 plaques a les estacions de Sant Boi i Universitat Autònoma. Actualment, aquests quatre camps solars ja eviten l’emissió a l’atmosfera de 45,05 tones de CO2, amb una producció energètica total de 165.000 kWh/any. Amb la nova instal·lació del Centre Operatiu de Martorell, FGC incrementa un 38,2% la generació d’energia fotovoltaica pròpia.
El president de Ferrocarrils, Antoni Segarra, destaca que aquesta actuació s’emmarca dins de l’Agenda d’Acció Climàtica 2030 d’FGC, que preveu, entre altres accions, incrementar el percentatge d’energia fotovoltaica de producció pròpia.
El Centre Operatiu de Martorell (COM), ubicat al costat de l’estació de Martorell Enllaç de Ferrocarrils, és el centre de referència dins el servei ferroviari de la línia Llobregat-Anoia. L’any 2021 es va inaugurar el nou edifici del COM, sorgit de la reordenació del complex que Ferrocarrils tenia en aquesta estació, i es van fer obres a la platja de vies i millores a la catenària i a la senyalització ferroviària. A més, es va urbanitzar l’entorn del recinte del COM i es va arranjar un nou aparcament per al personal d’FGC.
A banda de l’actual instal·lació de plaques fotovoltaiques, també s’hi han fet altres actuacions en matèria de sostenibilitat, com la millora del tractament d’aigües residuals. Les diferents intervencions realitzades al COM han convertit el complex en una infraestructura de primer nivell per afrontar el salt d’escala que farà el servei de la línia Llobregat-Anoia els pròxims anys.