Emmarcat en la Setmana Europea de la Mobilitat, l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, juntament amb el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Antoni Segarra, han visitat avui les obres de construcció del nou aparcament d’enllaç que Ferrocarrils està duent a terme al costat de l’estació de Martorell Central. Es tracta d’un nou estacionament amb capacitat per a 337 vehicles, el triple de la que tenia l’antic pàrquing a l’aire lliure que hi havia a la mateixa zona.
La visita coincideix amb la celebració avui del Dia sense Cotxes, que es commemora amb l’objectiu de trobar solucions als problemes derivats de l’augment del trànsit a les ciutats, en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat. En aquest sentit, el nou aparcament d’enllaç de Martorell Central facilitarà la intermodalitat entre el cotxe i el transport ferroviari al nus de Martorell i promourà d’aquesta manera l’ús del transport públic.
L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, ha explicat que “aquest Park&Ride és una obra molt important per al municipi i s’ha realitzat en un temps rècord i amb una col·laboració molt bona amb Ferrocarrils. Justament ara, que ens trobem en la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, hem de remarcar la importància d’aquest aparcament dissuasiu, que fomentarà l’ús del transport públic de les persones que s’hagin de desplaçar per la regió metropolitana de Barcelona.”
Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell
Per la serva part, el president d’FGC, Antoni Segarra, ha destacat que aquesta actuació “és un bon exemple del model de mobilitat integrada que des de Ferrocarrils estem implementant d’acord amb la conselleria de Territori: aparcaments d’enllaç on l’intercanvi modal entre el tren i el vehicle sigui ràpid i eficient”. Tal com ha afegit, “es tracta d’aparcaments d’enllaç a tocar d’estacions per facilitar l’ús del ferrocarril com a mitjà de transport sostenible”. D’aquesta manera, ha afirmat, “reduïm el consum energètic associat a la mobilitat i el seu impacte amb la generació de gasos amb efecte d’hivernacle”.
Al Park&Ride de Martorell s’ha acabat actualment la primera fase de construcció que, tal com ha explicat Segarra, es tracta de “dissenyar l’edifici i dur a terme l’obra civil. La segona fase consistirà a dur a terme les intal·lacions, i es preveu que s’acabi a finals del primer trimestre de l’any vinent”. L’objectiu és dur a terme un pàrquing amb aquestes característiques “a tot arreu on tinguem estació i espai, per fomentar que tota la gent que visqui al voltant, arribi amb el cotxe, el deixi, i agafi el tren”, ha afirmat.
Antoni Segarra, president d’FGC
Les obres finalitzaran a finals del primer trimestre del 2024
Ferrocarrils va iniciar el mes de març passat les obres de l’aparcament d’enllaç de Martorell Enllaç i és previst que finalitzin a finals del primer trimestre del 2024. Aquest estiu ja s’ha completat la primera fase dels treballs, consistents en la construcció de l’edifici. Per tal d’adequar-lo al terreny i minimitzar la seva alçada, s’ha optat per una geometria en planta baixa i plantes intercalades que n’asseguren la màxima capacitat. En els propers dies començarà la segona fase dels treballs, que consistirà en la dotació de les instal·lacions internes.
El nou aparcament s’ha construït en un solar de 1.500 metres quadrats, al mateix indret on hi havia l’antic aparcament a l’aire lliure, que tenia capacitat per a 118 places. D’aquestes, se’n mantindran 48, a les quals se sumaran les 289 del nou aparcament. En total, es generarà espai per a l’estacionament de 337 vehicles, cosa que suposa gairebé triplicar la capacitat que hi havia fins ara. Una part de les places seran reservades per a persones amb mobilitat reduïda i per a vehicles elèctrics. També es reservarà un espai per a un aparcament segur per a bicicletes.
Les rampes de circulació de l’aparcament s’ubicaran als extrems i tindran una amplada que garantirà la doble circulació. El nucli de comunicació vertical, amb ascensor i escales, se situarà a la part central. Donarà accés a totes les plantes, des de la planta baixa fins a la planta coberta.
Un nou aparcament intermodal per a un nus ferroviari estratègic
Amb aquest nou conjunt de places de pàrquing es pretén facilitar la intermodalitat entre el cotxe i el transport ferroviari al nus de Martorell, estratègic pel que fa a les comunicacions amb FGC cap a Barcelona (Pl. Espanya) i cap a Igualada, Olesa i Manresa, així com amb les línies de Rodalies que enllacen Martorell amb Granollers i Sant Vicenç de Calders amb Manresa.
Ferrocarrils compta actualment amb 20 aparcaments d’enllaç a les estacions de les línies metropolitanes, que sumen una oferta total de 2.416 places. 5 es troben a la línia Barcelona-Vallès (1.076 places) i 15 a la Llobregat-Anoia (1.340 places). Amb el nou aparcament de Martorell Central s’arribarà a un total de 2.526 places.
Aquest nou aparcament al costat de l’estació de Martorell Central està inclòs al Pla director urbanístic (PDU) dels aparcaments d’intercanvi modal transport públic-vehicle privat a l’àmbit del sistema tarifari integrat de l’ATM de Barcelona, aprovat a finals de 2022, i a través del qual el Govern impulsa 14.677 noves places de park&ride a 102 estacions ferroviàries i d’autobús al conjunt de la regió metropolitana de Barcelona amb l’objectiu d’incentivar l’ús del transport públic i reduir el consum energètic associat a la mobilitat i el seu impacte sobre la generació de gasos amb efecte d’hivernacle i altres contaminants atmosfèrics.