Mossos d’Esquadra, a través de la Direcció General de la Policia, va presentar ahir, a l’espai ocupat antigament pel peatge de Martorell de l’AP-7, el nou sistema de control que permet llegir a distància tacògrafs intel·ligents de 1a i 2a generació en camions i vehicles d’alt tonatge. És el primer cos policial de l’Estat en disposar d’aquest sistema.
Una trentena d’efectius de la Divisió de Trànsit de Mossos d’Esquadra, en coordinació amb el Servei Català de Trànsit (SCT), van participar a Martorell del primer control de tacògrafs mitjançant aquest sistema innovador.
Agents del cos amb la col·laboració de l’helicòpter del SCT van duu a terme aquest control amb 81 camions inspeccionats, dels quals es van fer 32 denúncies per no respectar el temps de conducció i descans. També es van detectar 2 alcoholèmies positives o 4 denúncies d’infraccions sobre transports, entre d’altres.
El sistema, basat en antenes DSRC, aporta fins a 25 dades diferents en cada lectura i permet aturar per a un control només els camions que puguin haver comès alguna infracció, amb l’objectiu de reduir la sinistralitat.
El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, va recordar que “la mesura té una vocació de prevenció per tal d’evitar l’accidentalitat; cal llegir-la i interpretar-la com un element de protecció dels conductors dels vehicles pesants i de tots els conductors que circulen en aquell moment”. Elena va indicar que el principal objectiu del Govern “és la reducció de l’accidentalitat i, en particular, de la mortalitat dels accidents de trànsit”.
Elena va posar en valor que “després de l’increment de gairebé el 40% d’accidents mortals durant els primers mesos de l’any, es va iniciar un conjunt de mesures que han permès disminuir a la meitat la mortalitat a l’AP-7”.
La lluita contra la manipulació de tacògrafs és una de les prioritats de la Divisió de Trànsit de Mossos d’Esquadra, segons informa el Departament d’Interior de la Generalitat, ja que qualsevol mena de manipulació d’aquest aparell pot afectar els sistemes de seguretat del vehicle, com poden ser els EBS o els canvis de marxes, la qual cosa implica un risc molt alt en la seguretat viària. Actualment, la fatiga és la principal causa d’accidentalitat entre els conductors professionals.
El dispositiu de control que ahir es va establir pretén reduir l’accidentalitat dels vehicles de transports de mercaderies a l’AP-7, amb un control més eficaç i intel·ligent dels temps de conducció i de descans estipulats, entre d’altres. També té l’objectiu de controlar la correcta estiba de les mercaderies, així com el de controlar l’excés de pes que deteriora el ferm de la via.