Pep Anton Xaus exposa ‘República i desig’ a la galeria Art Enllà de Gràcia

Categories General

L’artista martorellenc Pep Anton Xaus inaugurarà el proper 22 de febrer la seva nova exposició República i desig, a la galeria d’art contemporani de Barcelona, Art Enllà (Sant Pere Màrtir, 15). Romandrà oberta al públic fins el 19 de març, de dimarts a dissabte, de 10.30 a 13.30h i de 16.30 a 20.30h. Aquest projecte segueix el fil de la seva anterior exposició, Censura del desig , presentada al Muxart Espai d’Art i Creació Contemporanis l’any 2018.

L’obra de Pep Anton Xaus gira de forma recurrent, en els últims anys, entorn del desig i l’autoretrat…temes arriscats, essencials. Formalment vol apropar-se als pintors clàssics mediterranis en el tractament de la llum, en els colors exhaustivament matisats i vibrants, en el dibuix virtuós i expressiu.

Pinta des de la necessitat de trobar l’emoció d’allò imprevist, a partir del gest expressionista i pictòric dels colors inesperats, i construeix les imatges des de la llum. La seva pintura viu de l’impacte, de ser contundent, de la no neutralitat, de remoure allò que la nostra societat sovint detesta: veure’s sense maquillatge, veure’s nua.

Per què ‘República i desig’?

La República és un nom de dona i part d’aquesta exposició gira vers la nuesa femenina. És un concepte d’alliberament, d’antics cànons i d’estereotips patriarcals. La dona em serveix com a representació d’un aspecte de llibertat i reivindicació que no acaba d’arribar, una connotació de desig de canvi. És un joc de paraules que crec que és necessari. A les meves obres, moltes vegades apareix la figura d’una dona relacionada amb corones cap per avall. És una forma de respondre a una estructura que sembla ser inamovible.

Segueix el fil de l’anterior exposició ‘Censura del desig’?

Fa tres anys vaig presentar al Muxar l’exposició Censura del desig i aquesta nova exposició segueix envoltada de tot el desig, afegint el concepte de República com una espècie de discurs conceptual afegit a l’obra anterior. És una manera de continuar i d’evolucionar. Jo ja hi anava per aquest camí i, desprès d’aquests anys en què la meva pintura està en un bon moment, he pogut trobar la manera de coordinar aquest missatge, fent-lo més complexe i compromès.

Quants quadres hi exposa i quan de temps porta preparant-la?

Són 12 quadres i alguna obra sobre paper. Totes són peces recents, o al menys la majoria d’elles, i fins i tot hi ha tres quadres d’aquest any. Qualsevol exposició és el fruit d’una evolució. A vegades, el resultat que veus prèviament necessita de molta feina. Pots mostrar els últims mesos de la teva producció però arribar al final necessita d’un llarg temps de preparació. Algunes obres són del 2020, perquè no distorsionen el resultat final o perquè en aquell temps ja vaig iniciar el camí fins a aquí i les trobo representatives.

Quina tècnica ha fet servir?

La tècnica és acrílic sobre tela. Sempre treballo amb aquesta tècnica, ja que té un assecatge molt ràpid i això em va molt bé per a la meva obra, que és força expressionista i necessito executar-la amb rapidesa. Amb altres tècniques l’assecatge triga molt entre capa i capa, però amb l’acrílic pràcticament és immediat.

Com ha estat el treball de creació en comparació al d’altres exposicions?

Parteixo de que la feina és com qui puja una escala. No pots arribar a dalt sense haver passat per tots els graons. Quantes més obres hi ha entre cada graó d’aquesta escala, l’evolució és més intensa i ràpida. Pintar és com un entrenament i si entrenes molt aconsegueixes resultats més contundents.

Hi ha possibilitat de renovar la mostra més enllà d’aquestes dates?

En principi la galeria té una sèrie de pintors i escultors que anem exposant cíclicament, així que l’exposició només romandrà oberta durant aquestes quatre setmanes. Després, esperem com sempre que la mostra pugui generar d’altres i engegar nous projectes.

Font: Pep Anton Xaus exposa ‘República i desig’ a la galeria Art Enllà de Gràcia