Tres martorellenques participen al musical de Billy Elliot al Teatre Victòria

Categories General

Les martorellenques Carla López i Anna Aguilar, de 10 i 17 anys respectivament, participen a Billy Elliot El Musical en els papers de Susan i Sharon, dues de les alumnes que fan classes de ballet amb el protagonista. Evangelina Esteves, argentina fincada a Martorell, ha pres part de la formació de clàssic i jazz dels joves actors entre 2019 i 2020. La producció es va estrenar el 9 d’octubre al Teatre Victòria de Barcelona i es preveu que faci temporada a la ciutat comtal fins al gener.

El musical narra la història del jove Billy, nascut en una ciutat del nord d’Anglaterra en la qual els homes practiquen la boxa i treballen en la mina. Cap d’ells balla ni alberga ambicions de presentar-se a la Royal Ballet School. Però Billy és diferent. Criat per un pare vidu, a Billy no li agrada la boxa però està captivat pel ballet. Amb determinació, lluitarà per aconseguir els seus somnis, retornant la unió a la seva família i la fe a una comunitat devastada pel convuls final de la indústria minera britànica.

Billy Elliot El Musical està encapçalat per Natalia Millán (senyoreta Wilkinson), Óscar de la Fuente (pare), Agustín Otón (Tony), Teresa Guillamón (avia), Pedro A. Roca (George), Juanki Fernández (Braithwaite) i Allende Blanco (mare).

L’elenc infantil el composen més de 60 nens i nenes, que després de mesos a l’Escola Billy Elliot -amb seu a l’Escola Coco Comín- rebent formació de ballet clàssic, claqué, interpretació, veu, clown i acrobàcia estan exhibint el seu talent dalt de l’escenari. Cinc nens interpreten Billy Elliot: Iker Castell Daifuku, Pablo Fito, Marc Gelabert Rueda, Pol Ribet i Max Vilarrasa Rivas.

En total, més de 140 persones han treballat durant dos anys, de la mà de la productora Som Produce, per presentar aquesta obra avalada per l’èxit a Broadway, Londres i Madrid, on ha estat vista per més de 750.000 espectadors.

Amb la música d’Elton John i les lletres de Lee Hall, narra la història de superació personal del jove Billy, que somia amb aprendre a ballar. Les localitats es poden comprar a billyelliot.es , teatrevictoria.com i canals oficials.

Quin és el vostre paper a ‘Billy Elliot El Musical’?

A.A : Jo soc una de les nenes que interpreta la Sharon, que és com la nena que sempre vol destacar per sobre de les altres.

C.L : Jo faig de la Susan, una de les nenes que també balla. És la despistada de la classe i li és igual el que diguin d’ella, sempre respon amb un gràcies.

E.E : En el meu cas, he pogut fer el procés de formació de ballet i jazz de les nenes i els nens que surten al musical, des de desembre de 2019 fins al març de 2020. Va ser una experiència meravellosa i vaig poder evidenciar l’aprenentatge de tots ells, des del principi fins al final.

Com us va arribar la possibilitat de participar-hi?

A.A : Em vaig assabentar perquè l’Evangelina, que era la meva professora de ballet a l’Escola de Dansa Coco Comín, em va comentar que hi havia el casting i em va animar a presentar-me. Vaig decidir apuntar-me, tot i que la meva alçada era una mica justa, ja que buscaven nenes més petites, i em van agafar.

C.L : Vaig saber del casting per la meva mare, l’Evangelina, que treballava allà i em va preguntar si volia participar-hi.

Com van ser les proves de selecció?

A.A : Recordo que era el meu aniversari i vaig anar amb la meva millor amiga, que també estudiava a la Coco Comín. Els minuts previs a entrar estàvem molt nervioses i desprès ens van fer entrar en una sala, on vam començar a escalfar totes.

C.L : Desprès va venir un professor de dansa i ens van fer una petita classe per ensenyar-nos un tros del ball que més tard hauríem de fer nosaltres. També hi havia proves de cant i de teatre, i quan acabaves et deien si finalment entraves o no.

E.E : El moment del casting el vaig viure com a mare i l’ambient era de nervis. És cert, però, que la productora i l’escola van fer tot el possible per crear una ambient de tranquil·litat entre els aspirants.

I com recordeu l’estrena?

C.L : Jo a l’estrena del 9 d’octubre no hi vaig ser, perquè estem dividits en cinc grups i a alguns els hi tocava la prèvia i d’altres l’estrena. El dia que vaig pujar per primer cop a l’escenari estava molt nerviosa, ja que mai havia pujat a un escenari tan gran com el del Teatre Victòria. Recordo que quan el públic ens aplaudia estava molt emocionada.

A.A : Cadascú tenia realment la seva pròpia estrena, però jo si que hi vaig ser el dia 9. Va ser una experiència bastant forta, ja que estàs amb la gent que portes dos anys practicant i la coneixes molt. A mi el moment de l’aplaudiment del públic és una de les coses que més m’agraden, ja que són les gràcies a l’esforç que has fet durant tant de temps.

E.E : S’ha de tenir en compte que, quan va començar tot el procés de formació, va esclatar la pandèmia. El procés es va haver d’aturar, però tots teníem les esperances posades en reprendre’l en un futur. Per això, l’estrena va ser encara més emocionant en veure els somnis de tots complerts.

Quants nenes i nens formen part del musical?

E.E : Són cinc grups de nenes i cinc parelles de Billys i Michaels, que són el protagonista i el seu millor amic. Hi ha tants nens perquè legalment els menors de 16 anys només poden fer dues funcions setmanals, per la qual cosa han d’estar previnguts de poder complir les vuit funcions que tenen programades.

La història de Billy Elliot és prou coneguda però, com l’explicaríeu vosaltres?

C.L : Per mi és una historia molt bonica. Tracta d’un nen, al que se li ha mort la mare, i comença a fer classes de boxa. Un dia, ha de portar unes claus a la professora de ballet i veu com les nenes ballen i li agrada, però el seu pare li prohibeix de practicar-lo. En Billy no li fa cas i comença a fer classes de ballet, fins que la seva professora li proposa de presentar-se a la Royal Ballet School de Londres. No tenien els diners suficients, però finalment aconsegueix recaptar-los.

A.A : També explica la difícil situació que passaven els nens d’aquella època als quals els hi agradava ballar. Penso que no té res a veure el gènere amb el ball. Has de ser lliure i, si t’agrada, fer-ho.

E.E : Durant la meva trajectòria professional m’he trobat molt pocs nens. Afortunadament, això està canviant, però encara hi ha molt de tabú amb el tema de la dansa i les seves possibilitats. També passa amb les noies, que creuen que és molt complicat poder viure d’aquest art.

Com us heu preparat els vostres personatges?

A.A : Per mi va ser un repte, ja que no em considero semblant a la Sharon, però també m’agrada el poder fer papers que no tenen res a veure amb mi. Em vaig inspirar en gent del meu voltant, companyes de classe… A més, a les sessions d’interpretació també ens van ensenyar trucs per poder interpretar els personatges.

C.L : A mi les classes d’interpretació també em van ajudat molt. Em va costar una mica al principi, però després em va acabar sortint.

Evangelina, a més de participar a la formació de Billy Elliot, també has fet formació per a ‘Cantando bajo la lluvia’, el musical d’Àngel Llàcer i Manu Guix que es pot veure al Teatre Tívoli.

E.E : Vaig tenir la sort que l’Àngel Llàcer em va proposar de fer el reforç a la part de claqué, ja que ens coneixíem de La jaula de las locas. Vam començar les audicions al setembre del 2020 i el juliol passat els assajos. L’estrena oficial va ser el 30 de setembre, però unes dues setmanes abans ja vam fer algunes funcions prèvies amb públic per acabar de tancar serrells.

Quin seria el vostre consell per a algú que vulgui arribar on esteu vosaltres?

A.A : Li diria que no es rendeixi mai. La cosa no es apuntar-te a un casting i si no entres ho deixes d’intentar. S’ha de ser constant i perseguir els teus somnis sempre, ja que al final tot arriba.

C.L : El meu consell és que s’ho passi molt bé en tot moment, perquè és molt divertit dedicar-te a això. No sempre et diran que sí, però s’ha de seguir intentant.

Ajuntament de Martorell · Entrevista Carla López, Evangelina Esteves i Anna Aguilar. ‘Billy Elliot El Musical’

Font: Tres martorellenques participen al musical de Billy Elliot al Teatre Victòria