L’Ajuntament de Martorell va aprovar el 19 d’octubre passat donar ajuts directes a bars, restaurants i centres d’estètica, afectats pel decret de la Generalitat en la lluita contra la COVID-19. La Regidoria de Comerç ja ha fet efectives 115 de les 152 sol·licituds rebudes per part d’aquests establiments. Els ajuts són de 1.500 euros, es poden demanar fins al 15 de desembre, i els diners s’abonen en un termini màxim de cinc dies.
A Martorell hi ha uns 200 locals susceptibles d’acollir-se a aquest ajut pel qual l’Ajuntament hi destina uns 300.000 euros. És compatible amb qualsevol altra subvenció o ajuda concedida, tant per l’Ajuntament com per altres administracions o ens públics o privats. Hi poden accedir tots els bars, restaurants i centres d’estètica que ho sol·licitin sempre que tinguin la llicència regulada i sense deutes amb l’administració local. El tràmit es pot fer per via telemàtica o presencial a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de l’Ajuntament demanant cita prèvia trucant al 93 775 60 76.
La regidora de Promoció Econòmica i Comerç, Rosa Cadenas, diu que “la valoració que fem és molt bona perquè gairebé tothom ha demanat l’ajut. Hem rebut 152 sol·licituds i 115 ja estan cobrades perquè puguin fer front a les despeses que implica tenir els seus negocis tancats”. Cadenas posa en relleu “l’esforç dels treballadors del departament per atendre els dubtes i agilitzar els processos de pagament de les subvencions”.
Rosa Cadenas, regidora de Promoció Econòmica i Comerç
La restauració està sent un dels sectors comercials més afectats per la pandèmia. Davant les mesures que els han obligat a aturar la seva activitat dins el local, han estat els primers a trobar solucions. Sota el leitmotiv ‘imaginació al poder”, busquen assegurar una clientela que viu expectant les noves mesures i frisa per tornar a la normalitat. La subvenció d’urgència que han rebut per part de l’Ajuntament està sent un baló d’oxigen per afrontar aquesta segona onada.
Quan el passat 15 d’octubre el govern català va anunciar que els bars i restaurants haurien de tancar el servei al públic, els negocis van haver de trobar la manera per no perdre la connexió amb els clients habituals, com les entregues a domicili o la preparació de comandes per recollir.
El ‘take away’ funciona
La majoria de locals martorellencs han adoptat per oferir el servei al local i que siguin els clients qui ho recullin. És el cas del restaurant Àncora, qui sembla haver trobat la fórmula perfecta per no perdre el ritme. Des del vespre, preparen les comandes d’uns clients que han acceptat de bon grat la nova oferta. Un dels socis, Carlos Vázquez, explica que van anticipar-se al que podria tornar a passar. Aquest restaurant ha estat un dels qui ha rebut la subvenció, i sumat a la previsió que van fer fa unes setmanes, no han parat màquines. “És un cop dur, i ens estem recuperant”, reconeix.
Carlos Vázquez, soci del Restaurant Àncora
Qui també serveix els plats als clients que s’hi apropen és el bar El Porvenir, que segueix preparant els plats combinats i els entrepans i cafès de primera hora a la clientela fixa amb què ja comptava. La propietària del negoci de La Vila, Joana Crespich, explica que s’han adaptat a les demandes dels clients, que ara només poden ser per endur-les a casa.
Joan Crespich, propietària El Porvenir
Als bars Bocalata i ET, veterans en la restauració martorellenca, no els ha quedat cap altra opció que preparar menús i plats per emportar, per evitar pèrdues més grans encara. El seu propietari, Carlos Heras, compta els més de 100 dies que han patit les restriccions. Mentrestant, dona valor a l’ajuda que ha rebut per part del consistori.
Carlos Heras, propietari Bocalata i ET
Forns i cafeteries, amb menys marge
En el cas de negocis més petits, com cafeteries o forns de pa, la capacitat d’adaptar-se és una mica menor. Que els clients s’asseguin a les terrasses o dins dels locals no és una opció viable, i només els queda preparar els entrepans o els cafès per emportar, perdent el contacte habitual. El forn de pa Fet a mà ha perdut el factor geogràfic estratègic. A tocar de centres educatius o sanitaris, era un lloc de pas i, habitualment, de parada obligatòria. Però ara ja no val el ser-hi, en aquesta ubicació clau, sinó que busca com convèncer els clients perquè, com a mínim, comprin per emportar. “Qui anava al metge o a les escoles aprofitava per entrar, ara això no ho tenim”, apunta la propietària Isabel Algarra.
Isabel Algarra, propietària Fet a mà
I en el cas de la cafeteria Koko&Nut, un establiment que tot just acaba de celebrar el seu segon aniversari, es troba en una situació similar, i és que no pot oferir els productes a la terrassa i només serveix cafès i begudes per emportar. La seva propietària, Encarna Peña, reconeix que l’estiu van poder recuperar-se, però fa unes previsions per a l’hivern menys optimistes.
Encara Peña, propietària Koko&Nut
Parar, l’últim recurs
Quan les alternatives no funcionen, arriba la darrera opció: abaixar la persiana. El Raconet, que va inaugurar-se fa menys de mig any, és un dels pocs negocis que a Martorell ha decidit tancar perquè no veu la manera d’adaptar la seva activitat a les noves mesures. Marc Rosa n’és el propietari i confessa que de moment no ha trobat la manera de seguir amb l’activitat. “Si les mesures s’allarguen, em plantejo obrir i adaptar el nostre negoci”, apunta.
Marc Rosa, propietari El Raconet
Els restauradors fan una crida als clients habituals perquè no deixin d’encarregar-los comandes i mantenir una relació que, tot i la distància, no volen perdre. Sobre reinventar-se, n’han après a marxes forçades durant la pandèmia i ja comencen a veure-ho com nous models de negoci a petita escala.